Derfor er AdBlue vigtigt for din bil
Hvad er AdBlue?
AdBlue er en væske, der bruges i moderne dieselbiler til at reducere udledningen af skadelige kvælstofoxider (NOx) i udstødningsgassen. Systemet indgår som en del af bilens SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction), der omdanner NOx-partikler til uskadeligt vand og kvælstof.
Selve AdBlue består af en blanding af højren urinstof (32,5 %) og demineraliseret vand. Væsken sprøjtes ind i udstødningen gennem en AdBlue-dyse umiddelbart før partikelfilteret. Her reagerer den kemisk med udstødningsgassen og reducerer emissionerne markant.
AdBlue bruges især i nyere dieselbiler for at opfylde de strenge Euro 6-emissionskrav. Uden et velfungerende AdBlue-system vil bilen hurtigt give fejlmeddelelser og i nogle tilfælde gå i nødprogram for at beskytte motor og miljø.
AdBlue-tank og typiske problemer
AdBlue-systemet består af flere dele: en AdBlue-tank, et varmerør, en dyse, styringselektronik og en NOx-sensor. Fra tanken løber et opvarmet rør til dysen, som sidder lige før partikelfilteret. Varmen sikrer, at væsken ikke krystalliserer i koldt vejr, og at AdBlue sprøjtes korrekt ind i udstødningssystemet.
Fejl kan dog opstå flere steder. Vi ser ofte problemer med styringen i AdBlue-tanken eller med selve AdBlue-dysen, som kan blive tilstoppet eller fejlagtigt styret. En defekt NOx-sensor kan også give fejlkoder i systemet og få bilen til at vise en generel AdBlue-fejl, selvom væsken er korrekt påfyldt.
Nogle bilmodeller oplever særlige udfordringer. Blandt de mest kendte er Peugeot 208, hvor AdBlue-tanken eller emissionssystemet kan give fejlmeldinger. Citroën Cactus kan have tilsvarende problemer med AdBlue-tilførslen eller sensorer, hvilket kan kræve fejlfinding og eventuel udskiftning af komponenter.
AdBlue service og pris
Et velfungerende AdBlue-system kræver regelmæssig service. På værkstedet kontrolleres AdBlue-niveauet, systemets tryk og temperaturstyring samt NOx-sensorens funktion. Vi tjekker desuden, at varmerøret og dysen arbejder korrekt, så bilen fortsat overholder miljøkravene og undgår dyre reparationer.
Prisen på AdBlue afhænger af bilmodel, tankens størrelse og forbruget. Som tommelfingerregel bruger de fleste personbiler 1–2 liter AdBlue pr. 1.000 km. Hos os får du professionel kontrol af systemet, så du undgår unødvendige fejl og dyre udskiftninger.
Kontakt os gerne på telefon: 72 18 35 35 eller send en e-mail til: [email protected] for at få en pris på AdBlue-service eller for rådgivning om fejl i dit AdBlue-system. Vi hjælper både private bilejere og erhvervskunder med fejlfinding og reparation, som foregår hurtigt, lokalt og professionelt.
Derfor sparer du penge, når du vælger Franske Biler
Der er mange gode grunde til, at du bør lade din bil blive serviceret eller repareret hos Franske Biler. Her er nogle af de allervigtigste faktorer, du bør have med i tankerne, når du vælger værksted:
kun 4 bilmærker
Hos Franske Biler servicerer og reparerer vi kun fire bilmærker, Citroën, Peugeot, DS Automobiles & Renault. Det gør os til specialister inden for franske biler.
Hurtigt og effektivt
Selvom vi har samme timepriser som mange af vores kolleger i branchen, så er vi hurtigere og mere effektive, da vi ikke skal forholde os til mange bilmærker.
Specialister
Ejer du en Citröen, Renault, DS Automobiles eller Peugeot, så får du hos Franske Biler altid en specialist inden for lige præcis din bil. Vores mekanikere er speclialiseret i service og reparation af franske biler.
Værkstedet har åbent i dag
Torsdag har vi åbent fra 07.30-16.30